Πώς τα social media επηρεάζουν την ψυχολογία των καταναλωτών.



Εισαγωγή

Είναι γνωστό πλέον πως τα τελευταία χρόνια, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή αλλιώς social media έχουν ενταχθεί στη ζωή μας και έχουν γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της. Αυτό λοιπόν έχει ως αποτέλεσμα να μπορούν να επηρεάσουν την ψυχολογία μας τόσο ως προς τη γενικότερη συμπεριφορά μας όσο και στις αγοραστικές μας συνήθειες. Έχουν τη δύναμη να αλλάξουν τους ανθρώπους προκαλώντας σε πολλούς ανασφάλεια, αν δεν είναι αποδεκτοί σε αυτά, εμμονές, στρες και κατ’ επέκταση θλίψη όταν δεν βρίσκονται σε ασχολία με αυτά.

Επιρροή social media στη συμπεριφορά

Οι χρήστες των social media ολοένα και συχνότερα εμφανίζουν συμπτώματα εξάρτησης και συνεχή προσκόλληση σε αυτά. Πολλοί συνδέουν τη ζωή και την καθημερινότητα τους με όσα οι  άλλοι παρουσιάζουν σε αυτά, που συχνά είναι πλασματικά και ουδεμία σχέση έχουν με την πραγματικότητα. Έτσι μπαίνουν σε διαδικασία αλλαγής της προσωπικότητάς τους και του χαρακτήρας τους με σκοπό να καταφέρουν να ταιριάξουν με τα πρότυπα που προβάλλονται διαρκώς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Με πρόσφατες έρευνες από το πανεπιστήμιο του Michigan, αποδεικνύεται πως όσοι άνθρωποι ασχολούνται συστηματικά με τα social media νιώθουν περισσότερη θλίψη, δυστυχία και είναι πιθανόν να εμφανίσουν συμπτώματα κατάθλιψης, καθώς επίσης βρίσκονται σε διαρκή φόβο για το αν «θα χάσουν» τυχόν νέες δραστηριότητες ή οτιδήποτε καινούριο υπάρξει σε κάθε είδους μέσο.

Όπως γίνεται λοιπόν αντιληπτό, οι χρήστες μπαίνουν σε έναν «φαύλο κύκλο» σύγκρισης της δικής τους ζωής και προσωπικότητας με αυτήν που παρουσιάζεται στα social media. Κάτι τέτοιο τους οδηγεί σε ακραίες αλλαγές συμπεριφοράς και τρόπου αντίδρασης, πράγμα πολύ ψυχοφθόρο που τους κάνει να αισθάνονται πως τίποτα πια δεν έχει νόημα, αν δεν μπορούν να χειρίζονται και ασχολούνται με τα social media σε καθημερινή βάση. Επίσης, είναι πολύ πιθανόν ο χρήστης αν δεν καταφέρει να προσαρμοστεί σε αυτά τα πρότυπα και δεδομένα να νιώσει «ανίκανος» και αποτυχημένος.

Επιρροή στις αγοραστικές συνήθειες

Η άνοδος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης δεν έχει αλλάξει μόνον τον τρόπο που επικοινωνούμε και συμπεριφερόμαστε αλλά και τις καταναλωτικές μας συνήθειες, τις προτιμήσεις μας στα προϊόντα όπως και τον τρόπο με τον οποίο κάνουμε πλέον τις αγορές μας.

Σήμερα, οι καταναλωτές που στην πλειοψηφία τους είναι και χρήστες των social media πριν προβούν στις αγορές τους πραγματοποιούν μια έρευνα μέσω Facebook, Instagram, Pinterest. Εκεί, μπορούν να βρουν φωτογραφίες από χιλιάδες προϊόντα που τους ενδιαφέρουν, να κάνουν αναζήτηση για την πιο συμφέρουσα τιμή για αυτούς, αλλά και να διαβάσουν κριτικές άλλων αγοραστών, πράγμα πολύ σημαντικό μιας και μπορούν έτσι να καταλάβουν αν το εκάστοτε προϊόν είναι καλό ή όχι.

Το μεγαλύτερο ποσοστό των καταναλωτών επηρεάζεται από τα social media όταν πρόκειται να αγοράσει κάποιο προϊόν, καθώς πλέον υπάρχουν συγκεκριμένα πρότυπα ομορφιάς και στυλ τα οποία επιθυμούν να ακολουθήσουν. Για αυτό το λόγο ο καταναλωτής-χρήστης λαμβάνει υπόψη του τι προβάλλεται περισσότερο στα social media, βρίσκει αυτό που αντιστοιχεί στο στυλ και την προσωπικότητά του και έπειτα το αγοράζει. Γίνεται, λοιπόν, με αυτόν τρόπο αποδεκτός από το υπόλοιπο κοινωνικό σύνολο, καθώς η εμφάνισή του συνάδει με την εποχή στην οποία βρίσκεται.

Συμπεράσματα

Σίγουρα, η χρήση των social media είναι πια μέρος της ζωής μας. Όμως, πρέπει να γίνεται συνετά και με μέτρο, ώστε να μην γινόμαστε ουραγοί και να μην αλλοιώνεται η προσωπικότητά μας και ο χαρακτήρας μας.

 

Αναφορές:

https://www.semifind.gr/news/view/Nea/5098/pos-ta-social-media-epireazoyn-tin-psyhologia-mas

http://www.topontiki.gr/

 

euatave

Ονομάζομαι Ταβερναράκη Εύα και είμαι φοιτήτρια στο ΤΕΙ Αγίου Νικολάου στο τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων και η κατεύθυνση μου είναι το Marketing.

You may also like...