Λίγο απ’όλα για το viral

Go viral λοιπόν γιατί:

Το viral marketing κρίνεται ως η πιο αποτελεσματική μέθοδο προώθησης προϊόντων και υπηρεσιών!

15135631_10202556608592904_1498087257_n

Το viral marketing με απλά λόγια μπορούμε να πούμε ότι είναι μια στρατηγική που ακολουθούν οι marketers και έχει ως στόχο τη διάδοση ενός brand από τους ίδιους τους καταναλωτές με αυθόρμητο τρόπο. Είναι μια πολύ αποτελεσματική μέθοδο προώθησης προϊόντων και υπηρεσιών, την οποία εφαρμόζουν μεγάλες επιχειρήσεις, άλλοτε αποτελεσματικά και άλλοτε όχι. Το viral marketing αποτελεί τη νέα μόδα στο χώρο του μάρκετινγκ την δεκαετία αυτή.

πατήστε εδώ για περισσότερα!

Ένα απλό παράδειγμα ίσως μας βοηθήσει να το καταλάβουμε πιο καλά!

Πριν από μία εβδομάδα αγόρασα μία καινούρια τηλεόραση LG. Μετά από 2 ημέρες, η τηλεόραση άρχισε να σβήνει και να ανοίγει από μόνη της. Τηλεφώνησα στην LG και προς μεγάλη μου έκπληξη, μου ανακοίνωσαν πως η πολιτική της εταιρίας είναι να αντικαθιστά την ελαττωματική τηλεόραση με μία καινούρια, στο 90% των περιπτώσεων. Την επόμενη μέρα ήλθαν σπίτι μου 2 τύποι με μία καινούρια LG. Πήραν την ελαττωματική και μου άφησαν την καινούρια. Problem solved! Το αποτέλεσμα ήταν ο αρχικός εκνευρισμός μου για την συγκεκριμένη εταιρία, να μετατραπεί σε σεβασμό. Σήμερα το πρωί, έπινα καφέ με ένα φιλαράκι o οποίος μου είπε πως σκοπεύει να αγοράσει καινούρια τηλεόραση. Αφού του ανέφερα το περιστατικό με την LG και αφού αναφέρθηκα με πολύ κολακευτικά σχόλια για το customer service της συγκεκριμένης εταιρίας, άρχισε να σκέφτεται σοβαρά το ενδεχόμενο, η νέα του τηλεόραση να είναι LG. Αυτό είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα του viral marketing και του «θορύβου» που μπορεί να δημιουργήσει γύρω από ένα προϊόν ή εταιρία. Η LG πιθανόν να κέρδισε έναν νέο πελάτη, από την αλλαγή μίας ελαττωματικής τηλεόρασης!

Από την αρχή έως σήμερα

Όταν ξεκίνησε το viral marketing γινόταν μέσω e-mails, αργότερα όμως μέχρι και σήμερα κυριάρχησε το Youtube καθώς συνδυάζει την δύναμη της εικόνας και του ήχου μεταδίδοντας το μήνυμα με επιτυχία. Αν ένα βίντεο είναι πολύ αστείο, ασυνήθιστο ή προκαλεί ορισμένα συναισθήματα, είναι πιθανό αυτό το βίντεο να γίνει γρήγορα viral. Οι χρήστες θα κάνουν share το video στα προφίλ που έχουν σε social media ή θα χρησιμοποιήσουν το e-mail για την αποστολή του. Επίσης, είναι πιθανό πολλές σελίδες οι blogs να ενσωματώσουν το video σε διάφορες θέσεις στο διαδίκτυο, προσελκύοντας ακόμη μεγαλύτερη προσοχή σε αυτό.

Το viral marketing έχει πάρει διαφορετικές ονομασίες από πολλούς συγγραφείς όπως : «word of mouth» (από στόμα σε στόμα), “creating a buzz” ( δημιουργία θορύβου), “leveraging the media” (αξιοποίηση των media), “network marketing” (δικτυακό μάρκετινγκ) ή “tell a friend” (ενημέρωσε ένα φίλο). Ακόμα όμως πολλοί διαχωρίζουν τους όρους αυτούς λέγοντας πως το buzz marketing είναι αποτέλεσμα του viral marketing και ότι το viral marketing δεν είναι το ίδιο με το word of mouth.  Πολλοί υποστηρίζουν ότι το word of mouth είναι μια διαδικασία η οποία έχει φθίνουσα πορεία με το πέρασμα του χρόνου, δηλαδή ένα άτομο μεταδίδει μια πληροφορία σε άλλους δέκα και μετά σταματά. Για το viral marketing ισχύει το άκρως αντίθετο καθώς δουλεύει με την λογική ενός ιού δηλαδή με το πέρασμα του χρόνου «μολύνει» ακόμα περισσότερους.

Το viral marketing διαχωρίζεται σε δύο είδη:

1) Το ενεργό viral ή active marketing

2) Το viral χωρίς τριβή ή frictionless viral marketing.

 Active Marketing (Ενεργό μάρκετινγκ): Το ενεργό μάρκετινγκ συνδέεται πολύ με το παραδοσιακό «από στόμα σε στόμα» μάρκετινγκ διότι, ο χρήστης συμμετέχει προσωπικά στην διαδικασία απόκτησης νέων πελατών. Ένα παράδειγμα είναι αυτό της ICQ(I seek you/σε ψάχνω) από την www.icq.com. Η υπηρεσία μηνυμάτων σε ενημερώνει όταν ένας φίλος είναι συνδεδεμένος αλλά η συγκεκριμένη υπηρεσία λειτουργεί μόνο εάν έχεις την ICQ. Ο χρήστης με την σειρά του προσκαλεί φίλους και συγγενικά του πρόσωπα για να αποκτήσουν το προϊόν. Με αυτόν τον τρόπο τους οδηγεί στην ιστοσελίδα που παρέχει το λογισμικό δωρεάν όπου οι χρήστες μπορούν να το κατεβάσουν ελεύθερα.

Άλλη μια πλευρά του ενεργού viral marketing είναι το marketing προώθησης. Αυτό το είδος προώθησης το χρησιμοποιεί η Amazon (www.amazon.com) για την απόκτηση όλο και περισσότερων πελατών . Η Amazon διαφημίζεται σε πολλές ιστοσελίδες και blogs δημιουργώντας ένα πρόγραμμα αλληλοεπίδρασης. Με το πρόγραμμα αυτό κάθε φορά που ένας χρήστης θα προσελκύει έναν νέο πελάτη η Amazon είτε θα τον πληρώσει είτε θα του παραχωρήσει κάποιο βραβείο.

Τέλος έχουμε και το μάρκετινγκ αδείας κατά το οποίο ο προμηθευτής έχει την συγκατάθεση του πελάτη για να του ταχυδρομήσει διαφημίσεις. Παράδειγμα του μάρκετινγκ αδείας είναι η αεροπορική εταιρία American Airline, η οποία στέλνει email σε καταχωρημένους χρήστες και τους ενημερώνει για διάφορες εκπτώσεις.

  Frictionless viral marketing (χωρίς τριβή): Viral marketing χωρίς τριβή έχουμε όταν το κοινό διαδίδει την ονομασία ενός προϊόντος ή υπηρεσίας μόνο με την χρήση του προϊόντος. Ένα παράδειγμα είναι η πορεία της Hotmail. Ένα επιπλέον παράδειγμα είναι αυτό των ευχετήριων καρτών όπου η κάθε αποστολή συνοδεύεται από έναν σύνδεσμο προώθησης ιστοσελίδας

Τα πλεονεκτήματα του viral marketing:

Τα πλεονεκτήματα του viral marketing είναι:

1) Οικονομικά, καθώς η διασπορά μιας καμπάνιας είναι δωρεάν.

2) Κοινωνικά, καθώς ο σύγχρονος καταναλωτής είναι λιγότερο ευαίσθητος στα παραδοσιακά μέσα και λαμβάνει περισσότερο υπ’ όψη του την άποψη του κοινωνικού του περιβάλλοντος (συνάδελφοι, φίλοι, γονείς κ.λπ.), γεγονός το οποίο τείνει να αποτελέσει την κυριότερη πηγή πληροφόρησης και τον κυριότερο καθοδηγητή για επιλογή αγορών.

3) Καλύπτει ένα ευρύ κοινό μέσα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα.

4) Εξαπλώνεται από μόνο του.

5) Εκμεταλλεύεται τις ήδη υπάρχουσες ανθρώπινες σχέσεις χωρίς να χρειάζεται να δημιουργήσει νέες από μόνο του.

6) Το κόστος για την εφαρμογή του είναι πολύ μικρό.

7) Το διαδίκτυο βοηθά στην παροχή ευρείας κάλυψης.

8) Η πλειοψηφία των εργαλείων Viral marketing, όπως mailing lists, εργαλεία chats, file sharing, κ.λπ. δίνεται δωρεάν από το διαδίκτυο.

Τα μειονεκτήματα του viral marketing:

Παρά τα πλεονεκτήματα που παρουσιάζει το viral marketing, «μερικές φορές είναι δύσκολο για τους marketers να προβλέψουν τις συμπεριφορές των πελατών καταλήγοντας να έχουν αρνητικά αποτελέσματα. Δεν μπορούν να πείσουν τους χρήστες του Internet να υποστηρίξουν το προϊόν και να προωθήσουν το μήνυμα ή το βίντεο που έχουν δημιουργήσει, ενώ πολλές φορές γίνονται και ενοχλητικοί.


Κατ’ αυτόν τον τρόπο χάνεται ο έλεγχος του μηνύματος από τον marketer και περνάει αποκλειστικά στον πελάτη, οι οποίοι συμπεριφέρονται απρόβλεπτα μερικές φορές αν όχι και τις περισσότερες που έχει ως αποτέλεσμα την πιθανή
αλλοίωση του αρχικού μηνύματος. 
Επιπλέον υπάρχουν ορισμένα στοιχεία τα οποία μπορούν να εμποδίσουν τη διάδοση του αρχικού μηνύματος όπως:

  • το μέγεθος το οποίο είναι παρά πολύ μεγάλο. Για παράδειγμα ένα viral video το οποίο δεν μπορεί ο χρήστης να δει ή να κατεβάσει λόγω της σύνδεσής του.
  • Η μορφή του μέσου. Για παράδειγμα στο θέμα των video η πιο διαδεδομένη μορφή του είναι το .avi ενώ για ένα μουσικό αρχείο το .mp3. Χρησιμοποιώντας κάποια εντελώς διαφορετικά format, εμποδίζει τον χρήστη να δει το υλικό.
  • Τα επισυναπτόμενα αρχεία μπορούν να δημιουργήσουν πρόβλημα πιθανότατα λόγω των λογισμικών προστασίας από ιούς (antivirus programs) που εγκαθίστανται στους στους υπολογιστές και μπορούν να εμποδίσουν την λειτουργία του viral marketing

Τα βασικότερα μειονεκτήματα του viral marketing περιλαμβάνουν:

  1.  Την έλλειψη ελέγχου,
  2.  Τους κινδύνους όταν το μήνυμα διακρίνεται ως spam και
  3.  Την περιορισμένη δυνατότητα κατάτμησης του.

Στόχος- Μέσα προώθησης

Στόχος του viral marketing είναι η διάδοση για ένα προϊόν ή μια υπηρεσία μέσω της επικοινωνίας από καταναλωτή σε καταναλωτή (consumer to consumer) η οποία θα οδηγήσει στη υιοθέτηση του προϊόντος ή της υπηρεσίας στην αγορά γρήγορα και με οικονομικό τρόπο. Οι στόχοι που μπορούν να επιτευχθούν είναι:

  1. Η σημαντική ενίσχυση της αναγνωρισιμότητας μιας μάρκας

  2. Τραβάει την προσοχή των καταναλωτών με τα νέα εργαλεία επικοινωνίας.

  3. Η κάλυψη ενός μεγάλου τμήματος της αγοράς.

  4. Η δημιουργία θορύβου (buzz) γύρω από προϊόντα και υπηρεσίες που δεν διαθέτουν κάποιο ιδιαίτερο χαρακτηριστικό.

Τα μέσα προώθησης μπορεί να είναι:

  • Videos

  • Interactive flash games

  • Advergames

  • Widgets

  • E-quiz

  • E-books

  • Brandable software

  • Social media

  • Affiliate marketing

Αναμφίβολα τα κύρια μέσα μαζικής ενημέρωσης (τηλεόραση, ραδιόφωνο κ.α.) παίζουν σημαντικό ρόλο στο marketing των επιχειρήσεων, στις μέρες μας όμως οι marketers μεταδίδουν σημαντικές πληροφορίες κυρίως μέσω διαδικτύου. Όλα τα social networks, Facebook, Instagram, Myspace, Tweeter κλπ, προσφέρουν τεράστιες δυνατότητες όσο αναφορά την προώθηση ιστοσελίδων και το viral marketing. Ειδικά η ραγδαία ανάπτυξη του Facebook τα τελευταία χρόνια, δεν μπορούσε να περάσει απαρατήρητη από τους internet marketers.

Πηγές: www.digitaltempo.gr, makemoneyonline.gr

You may also like...